Instytut Tutoringu Szkolnego
oraz Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu
zapraszają na
KURS TUTORSKI I STOPNIA
Od 2008 roku z inicjatywy Towarzystwa Edukacji Otwartej [organ prowadzący Instytut Tutoringu Szkolnego] metoda tutoringu szkolnego rozwijana jest w wielu publicznych i niepublicznych szkołach w Polsce. Zetknęło się już z nią około 400 placówek w całym kraju. Tutoring szkolny stanowi efektywne wsparcie dla pracy dydaktycznej oraz wychowawczo-opiekuńczej i może z powodzeniem zastąpić nawet dotychczasowe wychowawstwo klasowe. Tutor – indywidualny opiekun ucznia, poprzez budowanie relacji, współpracę i wsparcie podopiecznego w realizacji zakładanych celów, ma okazję poznawać jego potencjał i skutecznie pracować nad rozwojem jego mocnych stron. Relacja tutorska, dzięki wykorzystaniu określonych narzędzi, ale także odpowiedniemu szkoleniu, staje się bazą rozwoju tak dla ucznia, który ma kontakt z „mądrym dorosłym” jak i nauczyciela, dla którego może stanowić ochronę przed wypaleniem zawodowym. Tutoring szkolny stwarza okazję do wprowadzenia w szkole innowacyjnego programu, który wzmacnia diagnostyczno-profilaktyczne zadania szkoły, pozwalając na poprawę panującej w niej atmosfery, dając szansę na zwiększenie frekwencji uczniów i ich osiągnięć szkolnych.
Od jesieni 2016 roku Instytut jest realizatorem ogólnopolskiego projektu pt. „Wychować człowieka mądrego” wprowadzającego tutoringu szkolny w 76 placówkach w Polsce. Projekt w całości sfinansowany został przez Ministerstwo Edukacji Narodowej co traktujemy za nobilitację i potwierdzenie naszej fachowości.
Prezentowany kurs zapewnia uczestnikom przygotowanie do pracy w charakterze tutora w szkole na każdym etapie edukacyjnym. Zajęcia wprowadzają uczestników w metodę pracy tutorskiej przygotowując do tworzenia klimatu opartego na relacjach budowanych w oparciu o założenia pedagogiki dialogu. Nauczyciele uzyskują znajomość specyficznego postępowania pedagogicznego, które odzwierciedla kolejne etapy pracy tutora. Zostają wyposażeni w odpowiednie narzędzia organizacyjne i diagnostyczne. Znaczącym elementem kursu jest przygotowanie tutorów do nawiązywania relacji z rodzicami, budującej partnerskie współdziałanie obu stron.
Kurs zorganizowany jest w ośmiu ośmiogodzinnych blokach [64 godziny] i obejmuje:
Uczestnicy kursu otrzymują:
Program i harmonogram kursu:
1. Pedagogika dialogu podstawą tutoringu szkolnego,
2. Budowanie relacji oraz współpracy w tutoringu szkolnym. Podstawowe narzędzia,
3. Rozpoznawanie mocnych stron ucznia i ich wykorzystanie w pracy tutorskiej.
Problem motywacji i motywowania,
4. Wyznaczanie celów tutoringu oraz budowanie planów i programów ich osiągania. Znaczenie SMART dla budowania motywacji,
5. Towarzyszenie, monitorowanie oraz motywowanie w realizacji planów i ścieżek rozwoju,
6. Informacja zwrotna i autorefleksja w tutoringu. Ewaluacja pracy ucznia – ewaluacja pracy tutora,
7. Kreatywność tutora i kreatywność ucznia w świetle pedagogiki i psychologii twórczości,
8. Etyka, wartości i prawo jako wyznaczniki i narzędzia w pracy tutora.
Czas trwania szkolenia: 64 godziny dydaktyczne
Data i godzina realizacji kursu:
Zjazd |
sobota |
niedziela |
Zjazd I
|
31 sierpnia 2019 r. godz. 10.00 |
01 września 2019 r. godz. 9.00 |
Zjazd II |
14 września 2019 r. godz. 10.00 |
15 września 2019 r. godz. 9.00 |
Zjazd III |
23 listopada 2019 r. godz. 10.00 |
24 listopada 2019 r. godz. 9.00 |
Zjazd IV |
7 grudnia 2019 r. godz. 10.00 |
8 grudnia 2019 r. godz. 9.00 |
Miejsce – adres realizacji szkolenia:
Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu, ul. Białostocka 17
(w budynku szkoły)
Trenerzy Instytutu to m.in.:
1. Joanna Kwiatkowska – psycholog, tutor Społecznym Liceum nr 17 w Warszawie, trener warszawskiego ośrodka Instytutu.
2. Ewa Mizera-Raczkowska – dyrektor Liceum Plastycznego ALA, tutor w ALA, trener PSPA KLANZA, trener wrocławskiego ośrodka Instytutu.
3. Dorota Wojciechowska – psycholog, dyrektor ALA Autorskiego Liceum Artystycznego i Akademickiego w Częstochowie, tutor i trener częstochowskiego ośrodka Instytutu.
4. Maria Budzyńska – trener pedagogiki twórczości, tutor artystyczny, trener PSPA KLANZA.
5. Piotr Nita – trener częstochowskiego ośrodka i dyrektor Instytutu, dawniej tutor w Zespole Szkół Artystycznych i Akademickich ALA w Częstochowie, superwizor tutorów.
6. Dorota Cichecka – nauczyciel języka polskiego, w latach 1997-2017 dyrektor liceum ogólnokształcącego; coach, trener płockiego ośrodka Instytutu.
Opiekunem merytorycznym służącym wsparciem i konsultacją dla trenerów jest Mariusz Budzyński – tutor, trener, autor innowacyjnych programów w zakresie tutoringu wychowawczo-rozwojowego dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, założyciel i wieloletni dyrektor szkół ALA.
Koszt szkolenia: 1 osoba – 1000 zł
Formularz zgłoszeniowy dołączony do wiadomości należy przesłać do 02 lipca 2019 r. na adres e-mail: cdn.sekretariat@cdnsosnowiec.edu.pl lub faxem +48 32 292 72 50.
Formularz zgłoszeniowy - placówki oświatowe z Sosnowca
Autor: cdnsosnowiec |