Zapraszamy na konferencję naukowo-szkoleniową
Arteterapia we wspomaganiu zdrowia psychicznego
dzieci i młodzieży
Patronat:
- Polskie Towarzystwo Biblioterapeutyczne
- Polskie Towarzystwo Terapeutyczne
Organizatorzy:
- Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej,
- Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu.
Data i godzina odbywania się konferencji: 24.05.2024 r. (piątek) godz. 9.00
Miejsce: Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej, ul. Zygmunta Cieplaka 1c, 41-300 Dąbrowa Górnicza
PROGRAM RAMOWY
8.20 - Rejestracja uczestników
9.00 - Uroczyste przywitanie gości
9.15 - Wybrane teorie rozwoje muzycznego w świetle psychologii muzyk,
dr hab. Agnieszka Weiner, prof. AWSB, Akademia WSB
9.45 - „Biblioterapia”, dr Edyta Antoniak- Kiedos, Akademia WSB
10.10 - „Arteterapia w narracjach praktyków”, panel dyskusyjny z zaprozonymi gośćmi, mgr Tomasz Kuta, Akademia WSB, g. 10.10
10.30 - Przerwa kawowa
Sesja warsztatowa 1 godz. 10.45
Ewa Baranowska-Jojko, warsztat: Do czego mocniej bije Twoje serce?
Katarzyna Leszczyna, warsztat: Arteterapia kliniczna dzieci i młodzieży
Tomasz Kuta, warsztat: Arteterapeutyczny trening umiejętności społecznych
Joanna Bronisławska, warsztat: W eMOCjach jest MOC - jak dźwięki pomagają wyrazić siebie. Warsztaty dźwiękowe
12.15 - Przerwa
Sesja warsztatowa 2 godz. 13.00
Julita Błońska-Charchut, warsztat: A jeśli to… to co? Działania arteterapeutyczne w poszukiwaniu kodów przeszłości
Karolina Oliniewicz, warsztat: Narzędziownik. Masz go w sobie
Katarzyna Grysko, warsztat: Cześć, ciało! - nawiązywanie autentycznego dialogu z ciałem poprzez ruch
i rysunek jako metoda poszerzająca świadomość ciała i jego stanów
Tomasz Kuta, warsztat: Arteterapeutyczny trening umiejętności społecznych
Prowadzący:
Ewa Baranowska-Jojko, warsztat: Do czego mocniej bije Twoje serce?
Absolwentka studiów pedagogicznych i studiów podyplomowych oraz kursów kwalifikacyjnych z zakresu sztuki i arteterapii. Członkini Stowarzyszenia Arteterapeutów Polskich „Kajros”, gdzie kieruje sekcją arteterapii rozwojowej. Posiada ponad 15 letnią praktykę z dziećmi i osobami dorosłymi w prowadzeniu warsztatów z zakresu arteterapii rozwojowej. Ekspertka zewnętrzna z zakresu wykorzystania elementów arteterapii w pracy dydaktyczno-wychowawczej dla nauczycieli w ramach projektu „Wyższa jakość edukacji w Sosnowcu”, Urząd Miasta Sosnowiec. Autorka publikacji i książek: „Arteterapia dla dzieci. Propozycje ćwiczeń plastycznych i pomysły na dialogi z najmłodszymi”, „Rozwojowa kreska. Ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii”. Jest pomysłodawczynią i współautorką książki dla dzieci „Rozwojowe wzgórze. Program rozwoju osobistego dla dzieci z elementami arteterapii”. Również stale współpracuję z ogólnopolskimi czasopismami dla specjalistów i rodziców. Laureatka zwycięskiej akcji konkursowej (2016) Projekt dla dzieci – prosta składana książeczka do poznania samego siebie w ramach projektu edukacyjno-artystycznego „Do Sztuki Gotowi Start!” BWA Katowice. W ramach XVIII Festiwalu Ars Cameralis współprowadziła razem z artystką Agnieszką Jaworek warsztaty dla dzieci „Więcej Światła w Pszczynie”. Autorka wybranych ćwiczeń – Komorebi, zeszyt ćwiczeń inspirowanych naturą. Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice. Współautorka gry rozwojowej „Głaskotki”.
Opis warsztatów:
Warsztat „Do czego mocniej bije twoje serce?” to warsztat, który podpowiada jak sięgając do ćwiczeń plastycznych z elementami arteterapii można w bezpieczny sposób pomóc dziecku na tle grupy odszukać, czy też wzmocnić jego zasoby osobiste oraz dotrzeć do jego świata wartości, co może przyczynić się również do wzmocnienia jego odporności psychicznej. Szczególnie polecany jest dla nauczycieli, którzy pracują z dziećmi przedszkolnymi i w kasach I-III.
Katarzyna Leszczyna, warsztat: Arteterapia kliniczna dzieci i młodzieży
Ukończyła studia magisterskie z pedagogiki artystycznej o specjalności malarstwo sztalugowe oraz ceramika w Uniwersytecie Śląskim, a także studia magisterskie z pielęgniarstwa w Śląskim Uniwersytecie Medycznym. Absolwentka studiów podyplomowych z arteterapii, a także psychoterapii dzieci i młodzieży. Obecnie kształci się na studiach magisterskich z psychologii, a także w studium arteterapii klinicznej. Posiada liczne kursy specjalizacyjne oraz specjalizacje, w tym z pielęgniarstwa psychiatrycznego. Przez 9 lat pracowała w ŚUM
w Katowicach w Zakładzie Pielęgniarstwa Neurologicznego i Psychiatrycznego Katedry Neurologii, obecnie w Centrum Psychiatrii w Katowicach. Nauczycielka akademicka. Wykłada m.in. psychiatrię oraz arteterapię. Związana z kilkoma uczelniami w województwie śląskim. Swoje doświadczenie zawodowe zdobyła także pracując w oddziale psychiatrii dzieci i młodzieży, a także Ośrodku Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym. Jako prelegentka brała udział w licznych konferencjach naukowych, jest także autorką publikacji z zakresu arteterapii i pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Opis warsztatów:
Warsztat „Arteterapia kliniczna dzieci i młodzieży” ma na celu zaznajomić odbiorcę z mechanizmami działania terapii przez sztukę. Poprzez pokazanie prac pacjentów zmagających się z różnymi zaburzeniami psychicznymi (m.in. takich jak: zaburzenia afektywne, psychozy, zaburzenia zachowania i emocji, zaburzenie osobowości typu borderline, osobowość narcystyczna, uzależnienie od substancji psychoaktywnych, zaburzenia lękowe, ADHD, spectrum autyzmu, zaburzenia odżywiania) pragnę pokazać potrzebę wizualizacji i zmaterializowania za pomocą technik artystycznych „obrazów podświadomości” jako symboli doświadczeń indywidualnych, każdego z pacjentów.
Często nie są to prace „atrakcyjne dla oka”, ale to przecież nie o to chodzi. Najważniejsze, że są one rzeczywistym obrazem osobowości drugiego człowieka, jego zmaganiem się z problemami, z chorobą, pokazaniem samotności, przygnębienia, wielokrotnej utraty godności, odczuwania lęku i beznadziejności. Będzie to również warsztat zmuszający odbiorcę do osobistej refleksji nad życiem m.in. za pomocą malarstwa intuicyjnego.
Joanna Bronisławska, warsztat: W eMOCjach jest MOC - jak dźwięki pomagają wyrazić siebie. Warsztaty dźwiękowe
Asi Mina aka Joanna Bronisławska – artystka dźwiękowa, performerka, edukatorka i aktywistka. Muzyka jest dla niej pretekstem do spotkań, rozmów, działania i rozwoju. Związana z niezależną wytwórnią mik.musik.! Połowa duetu Mołr Drammaz. Komponuje, pisze słowa, gra i śpiewa. Prowadzi liczne autorskie warsztaty. Chętnie współpracuje z ludźmi i instytucjami. Tworzy Muzykodrom - stację lotów muzycznych, miejsce spotkań i pracy z dźwiękiem w KMO w Katowicach. Prowadzi Aukso 4 Kids cykl koncertów dla rodzin oraz „M.U.ZY.K.A. w Aukso” koncerty dla szkół w tyskiej Mediatece. Wykłada w GWSP w Chorzowie na kierunku arteterapia. Współtworzy Akademię Młodego Wieku na ASP w Katowicach. Biegnie, czyta, słucha i rozmyśla.
Opis warsztatów:
Emocje to temat który dotyczy wszystkich, bez względu na wiek, płeć, status społeczny, grupę etniczną, fenotyp, zainteresowania, przekonania, wyznania czy role społeczne.Emocje są i już.Są różne i też różnie sobie z nimi radzimy. Trwają długo lub krótko a to oznacza, że związane są z czasem, z tempem, z rytmem. Mają swoją ciekawą dynamikę.Aby w pełni przeżyć życie, potrzebujemy doświadczyć i wyrazić je wszystkie.To nie zawsze jest łatwe. Nikt nas nie uczy jak je wydobyć i oswoić, a im emocje trudniejsze i bardziej złożone, tym większą będziemy odczuwać samotność i brak zrozumienia.Zapraszam Was do poszukiwania dźwiękowych dróg wyrażania emocji.
Muzyka jest doskonałym medium do pracy z emocjami. Dlaczego? Ponieważ z jednej strony wyzwala je, a z drugiej potrafi ukoić.Brzmienia mogą coś w nas budzić jak alarm budzika i usypiać jak kołysanka lub biały szum.Może to się rozegrać na o wiele głębszym poziomie niż funkcjonalność.
Muzyka potrafi wyrazić, to co nieuchwytne, opisać to czego słowa i obrazy nie potrafią.Dociera tam, gdzie nie ma dostępu zapach, ruch czy masaż. Jest poza intelektem.W tym ujęciu, staje się jakby nową odrębną emocją.Poczujmy MOC która w nich tkwi, jest to widoczne już nawet na poziomie słowa eMOCje.Będziemy kierować się podziałem emocji amerykańskiego psychologa i pioniera w dziedzinie badań emocji i ich ekspresji ruchowo-mimicznej Paul'a Ekman'a, który widział je jako koło podstawowych emocji, podobnie jak barwy, których mieszanki tworzą nowe kolory i odcienie.Z wykorzystaniem głosów, ciała, przedmiotów i instrumentów zagramy to co nam w duszach gra.
Julita Błońska-Charchut, warsztat: A jeśli to… to co? Działania arteterapeutyczne w poszukiwaniu kodów przeszłości
Psychoterapeutka w nurcie Gestalt. Ukończyła Szkołę Psychoterapeutów i Trenerów Gestalt w Instytucie Terapii Gestalt w Krakowie. Jest również członkinią Polskiego Towarzystwa Psychoterapeutów Gestalt i European Association for Gestalt Therapy (EAGT) oraz superwizorem PTPG. Ponadto, pedagog specjalny, nauczyciel dyplomowany i wykładowczyni akademicka. Posiada doświadczenie w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi.
Opis warsztatów:
Kody to treść , którą otrzymujemy przez większą część naszego życia od ważnych autorytetów. To właśnie one wpływają na nas i wyznaczają funkcjonowanie dziecka na różnych etapach edukacji i w życiu dorosłym. Poszukiwanie w drodze od nieświadomego do świadomego JA towarzyszyć będzie uczestnikom w czasie warsztatu. Jak usłyszeć kod , jak go odczytać i odkodować ,by dzieci mogły iść w życie do dorosłości z poczuciem własnej wartości.
Karolina Oliniewicz, warsztat: Narzędziownik. Masz go w sobie
Dyplomowana arteterapeutka. Psychoterapeutka Gestalt w trakcie szkolenia. Edukatorka kulturalna. Aktywistka społeczna współpracująca z osobami wykluczonymi społecznie, mniejszościami etnicznymi. Udziela wsparcia osobom ze środowiska LGBTQIA+ i GSRD. Założycielka i członkini stowarzyszenia arteterapeutycznego Art-Szychta, z ramienia którego wraz z innymi członkiniami kolektywu prowadzi projekt profilaktyczny w szkołach podstawowych w Piekarach Śląskich. Pracuje z dziećmi, osobami dorosłymi oraz seniorami, zarówno indywidualnie, jak i grupowo. Prowadzi prywatną praktykę Arte-fakt. Psychoterapia w Gliwicach. W pracy najważniejsza jest dla niej wspierająca relacja w procesie. Swoją pracę poddaje regularnej, indywidualnej
i grupowej superwizji.
Katarzyna Grysko, warsztat: Cześć, ciało! - nawiązywanie autentycznego dialogu z ciałem poprzez ruch i rysunek jako metoda poszerzająca świadomość ciała i jego stanów
Tancerka i dyplomowana arteterapeutka. Od lipca 2021 roku prowadzi swoją działalność jako Listopadowy Projekt, dzięki której realizuje projekty artystyczne, edukacyjne i arteterapeutyczne. Ukończyła roczne szkolenie z technik terapii tańcem i analizy ruchu wg Labana w Warszawie. Jest współzałożycielką Stowarzyszenia Art-Szychta, które realizuje działania profilaktyczne i arteterapeutyczne. Najczęściej pracuje z dziećmi realizując projekty, w których używa narzędzia arteterapii i choreoterapii. Pracowała także z osobami w wieku senioralnym, osobami z zaburzeniami psychicznymi i osobami z mniejszości narodowych.
W warsztatach często odnosi się do relacji ze światem przyrody, ponieważ uznaje bezwarunkowo jego terapeutyczny wpływ na człowieka oraz do autentycznej relacji z ciałem, jako partnerem w odbieraniu świata. Interesuje się fenomenologicznym podejściem do ciała. Opracowała autorski program kursu choreoterapii i tańca terapeutycznego dla pedagogów, terapeutów, edukatorów i wszystkich osób zainteresowanych wykorzystaniem ruchu i tańca.
Opis warsztatów:
"Cześć, ciało! - nawiązywanie autentycznego dialogu z ciałem poprzez ruch i rysunek jako metoda poszerzająca świadomość ciała i jego stanów"Warsztat rozwojowy „Cześć, ciało” to spotkanie łączące w sobie pracę z człowiekiem poprzez ruch i taniec, słowo i rysunek.Człowiek w swojej podmiotowości jest połączeniem różnych zasobów i modalności. Gdy doświadczamy świata, doświadczamy go na wielu płaszczyznach - zmysłowo, w ruchu, angażując różne obszary skojarzeń i metafor. Łatwiej nam doświadczać, niż opowiadać o doświadczeniu, ponieważ zjawiska, które dzieją się wokół nas i w nas, są trudne do zdefiniowania. Wszystko, co wiąże się z przyjmowaniem świata: widzenie go, słyszenie, czucie, przekraczanie - zaczyna się i kończy w ciele, w jego ruchu w sobie i w przestrzeni.Traktujemy ciało jako własność, odbierając mu podmiotowość i stawiając w roli służebnej wobec nas.A gdyby tak pomyśleć o ciele, jako o partnerze w życiu?Gdyby potraktować je jako towarzysza codziennych zdarzeń?Gdyby tak nawiązać z nim dialog? Jak by to było?Podczas warsztatu „Cześć, ciało” będziemy nawiązywać dialog z ciałem. Poszukamy sposobów na podarowanie mu naszej uważności. Będziemy poszerzać świadomość jego istnienia, mapując jego różne stany poprzez ruch, rysunek i słowo. Zaprosimy ciało do procesu i zastanowimy się wspólnie, w czym taki proces może pomóc młodym ludziom oddalonym od kontaktu ze swoim ciałem, a przez to z samymi sobą i jak można wykorzystać narzędzie dialogu z ciałem w pracy nad uważnością, czułością i komunikacją z innymi
Tomasz Kuta, warsztat: Arteterapeutyczny trening umiejętności społecznych
Psycholog, logopeda, pedagog. Absolwent studiów z zakresu podstaw psychoterapii w Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Asystent w Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej, również tam menadżer kierunku studiów psychologia. Dyplomowany i certyfikowany arteterapeuta. Kieruje sekcją arteterapii klinicznej i artepsychoterapii Stowarzyszenia Arteterapeutów Polskich Kajros. Superwizor dla osób ubiegających się o certyfikat Edukatora Arteterapii. Od 14 lat prowadzi zajęcia z teatroterapii, choreoterapii i terapii przez ruch dla dzieci i młodzieży. Jest autorem warsztatów arteterapeutycznych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, wykluczonych społecznie, a także zagrożonych wykluczeniem. W 2016 roku, w ramach obchodów „Wrocław 2016. Europejska Stolica Kultury”, prowadził zajęcia dla praktyków teatru, krytyków teatralnych, animatorów społecznych, dziennikarzy oraz doktorantów. Kierownik merytoryczny studiów z zakresu arteterapii, arteterapii w podejściu klinicznym, a także terapii dzieci i młodzieży. Współpracuje z uczelniami prowadząc konwersatoria, wykłady i ćwiczenia z szeroko rozumianej terapii przez sztukę, psychologii oraz pedagogiki. Autor publikacji naukowych dotyczących niepełnosprawności oraz arteterapii. Opracował autorski program „Arteterapeutyczny trening umiejętności społecznych”, który skierowany jest dla dzieci i młodzieży
Opis warsztatów:
Arteterapeutyczny trening umiejętności społecznych to narzędzie do pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z trudnościami w inicjowaniu i podtrzymywaniu relacji społecznych. Szczególnie polecany dla arteterapeutów, pedagogów i psychologów pracujących z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, zespołem Aspergera, zagrożonymi niedostosowaniem społecznym, uczniami wycofanymi, nieśmiałymi oraz agresywnymi. Udział w warsztacie pozwoli na zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie:
– diagnozy umiejętności społecznych przy użyciu narzędzi arteterapeutycznych
– doboru uczestników do grupy
– prowadzenia i monitorowania treningu
Koszt: 120 zł /osoba
Formularz zgłoszeniowy: